In OmgevingConnect kan u een uiteenzetting terugvinden van Willem-Jan Ingels en Jan Van Eynde over het Decreet gemeentewegen.
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen beoogt een einde te maken aan de versnipperde regelgeving en bevoegdheden die van toepassing waren op gemeentelijke wegen. Voorheen werd er een onderscheid gemaakt tussen gewone gemeentewegen, trage wegen en buurtwegen. Vooral de wijziging of afschaffing van buurtwegen kende ingevolge de Wet van 10 april 1841 op de buurtwegen een complexe bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en de deputatie.
Met het Decreet gemeentewegen beoogde de wetgever een grotere rechtszekerheid te creëren door het wegwerken van de onduidelijkheden in de bestaande regelgeving, die aanleiding geven tot heel wat praktische problemen, uiteenlopende interpretaties en talrijke juridische betwistingen. Daartoe werd een eenduidige regelgeving en een afstemming tussen enerzijds de wetgeving over de (buurt)wegen en anderzijds de wetgeving over de ruimtelijke ordening vooropgesteld. Het decreet had ook tot doel trage wegen beter te beschermen
Zodoende streeft het nieuwe decreet houdende de gemeentewegen de uniformering van het regelgevend kader inzake de gemeentewegen na, waarbij de traditionele dichotomie met enerzijds de buurtwegen en anderzijds gewone gemeentewegen naar de rechtsgeschiedenis wordt verwezen. Het decreet gemeentewegen heft de wet van 10 april 1841 op en creëert een eengemaakt statuut voor alle gemeentewegen.
De integrale tekst kan u hier terugvinden!